Katapult

Human Nature - Teater Katapult

9. marts kl. 12.45-15.00: Kultursalon: Teatret og det magiske øjeblik, foredrag v/Michael Eigtved.

Teaterforestillingen er et særligt rum. Det nærvær, som opstår igennem teateroplevelsen og dermed det kunstværk, som teaterforestillingen etablerer, er umuligt at videregive. Hver eneste opførelse bliver en unik situation, som man enten er del af – eller ikke. Forestillingen som kunstværk er betinget af netop de fremmødtes tilstedeværelse og eksisterer kun i nuet - samt i deres erindring.

Derfor tilbyder teater en helt særlig "helle" i en ellers medie-domineret verden. Men hvad betyder det for, hvordan vi kan undersøge og forstå teaterforestillinger, deres betydning og den særlige oplevelse, som "live"-situationen er. Hvad vil det egentlig sige at "være i teatret" og hvad skaber forestillingens rum? Det prøver vi at finde svar på i foredraget.

Teaterskolen Move’n Act, Grønnegade 93E. Fri entré.

 

7.-29. sept. på Katapult

Det eksistentielle drama Human Nature er Katapults bidrag til kulturhovedstadsåret. Publikum har hovedtelefoner på i den 70 minutter lange forestilling.

Kan vi leve vores moderne liv, med karriere, perfekt familie og alle de statussymboler vi omgiver os med uden at miste jordforbindelsen? Helt konkret. Forbindelsen til den jord, der er fundamentet for alt liv. Vil vi kunne slippe af med en god del af verdens problemer, hvis vi som mennesker er mere bevidste om, at vi rent faktisk selv ér natur? Dét er nogle af de spørgsmål, forestillingen rejser, når den spiller på Teater Katapult i hele september måned. For det er ikke en dystopisk fremtidsvision, om hvor sort fremtiden ser ud, slet ikke. Forestillingen er en undersøgelse af, om vi hver især kan nærme os et liv i balance og med en genoprettet forbindelse til den øvrige natur. Human Nature påstår ikke, at vi skal tilbage til naturen og leve som stenaldermennesker, slet ikke. Men måske skal vi finde en ny og konstruktiv måde at leve med naturen på – forbinde os til den, hvis vi skal overleve som art.

Binaural lyd og omfattende scenografi

Human Nature får en lydkulisse skabt af binaural lyd – populært kaldet 3D-lyd . Publikum har hovedtelefoner på under hele forestillingen og oplever et lydspor, der blander skuespillernes stemmer med præindspillet lyd og den binaurale lyd, der formidles live fra specialmikrofoner på scenen. Det giver en helt speciel 3D-fornemmelse, som trækker publikum ind i hovedet på skuespillerne og naturen helt ind i hovedet på publikum.

Scenografien fylder scenerummet helt ud. En buet trækonstruktion fyldt med 9 ton sand, dominerer salen fra publikums fødder til mørket oppe under loftet bagerst i rummet. Og samtidig bliver scenografien lærred for avancerede projektioner af stemningsskabende visuals.

 

Mange lag

Forestillingens tre fysiske roller besættes af Nukâka Coster-Waldau, Lisbeth Sonne Andersen og Robert Reinhold. På overfladen handler forestillingen om et parforhold, hvor to forskellige forhold til naturen clasher. Det handler om, i en moderne verden, at balancere ansvar, normer, forventninger og forpligtelser samtidig med at forbindelsen til naturen søges genoprettet. Den kvindelige hovedrolle, spillet af Nukâka Coster-Waldau arbejder som kurator på et museum, og hendes mand, spillet af Robert Reinhold, er neurokirurg. De repræsenterer to vidt forskellige men meget genkendelige forhold til natur og biologi. Da kvindens mor dør arver de hendes hus – kvindens barndomshjem – ude i en skov og flytter ud i huset.

Kvinden søger at finde og genetablere et balanceret forhold til naturen, mens hendes mand repræsenterer et mere klassisk moderne syn på naturen som kultur underlagt retningslinjer udstukket af mennesker. Det er tematikken – på overfladen. Men manuskriptet og mødet med den tredje rolle, spillet af Lisbeth Sonne Andersen; en uhåndgribelig størrelse – måske naturen – giver forestillingen en anderledes åndelig vinkel.

 

20. september kl. 12.45-15.00: Kultursalon: Følelsernes fitnesscenter, foredrag v/Michael Eigtved.

Musik og teater er følelsernes fitnesscenter. Denne tanke stammer fra Kasper Holten, der som instruktør og operachef har arbejdet intenst med at afsøge, hvad der sker, når man kombinerer musik og scenekunst. Musik har den særlige evne, at den kan bevæge sig uden om den intellektuelle forståelse. Musik rører os, uanset om vi er klar eller ej. Og man kan faktisk ikke lukke ørerne - sådan som man kan lukke øjnene. Foredraget undersøger den særlige oplevelse, og hvad det kan gøre ved os som publikum, når teatrets, skuespillets, dramaets og det sceniske udtryk bringes sammen med musik. Michael Eigtved vil gennem levende eksempler give bud på, hvordan dén kombination forstærker og raffinerer, og skaber af indre liv i os, og hvordan det sker i forskellige genrer som opera, teaterkoncert, musical eller cabaret.

Michael Eigtved er lektor i teatervidenskab ved Københavns Universitet.

Sted: Teaterskolen Move’n Act, Grønnegade 93E, 8000 Aarhus C

Fri entré