AarhusSelfies

AarhusSelfies

30. juni kl. 16.00: “AarhusSelfies” - fotoudstilling på Store Torv (Domkirkens hovedindgang) guidet tur. Gratis. Udstillingen var en blanding af turistfotografier og AarhusSelfies-fotografier med markante personligheder fra byen. Turistfotografierne viste populære destinationer som vi kendte dem før pandemien, og billederne ville vække genklang og minder hos alle der har været ude at rejse. Men covid-19 satte et effektivt stop for de udlandsrejser og ferier vi tidligere tog for givet. De nye AarhusSelfies-fotografier var inspiration til at opdage, eller genopdage byen, til at gøre det vi kan: finde oplevelser og sanselighed i det nære. Ved at veksle mellem nære og fjerne destinationer blev rejser sat i perspektiv. AarhusSelfies var en kærlig skildring af turister, men lagdge også op til refleksion over rejser og turisme. ’At rejse er at leve’, er et af de bedst kendte citater fra H.C. Andersen. Men i 1855 var det ikke for almindelige folk at rejse, det tilkom de bedrestillede og kulturpersonligheder, og dem var der ikke mange af. Anderledes er det i dag, hvor billige flyrejser gør fjerne eksotiske destinationer tilgængelige for mange, mange mennesker.

Spørgsmålet er, hvor meget vi lever når vi rejser; ingen andre end den rejsende selv, kan afgøre værdien af rejsen for den enkelte. Men kigger man på populære rejsemål, kan man godt sætte spørgsmålstegn ved om oplevelsen var rejsen værd. Enhver der har stået ved Eiffeltårnet i Paris, og kæmpet med andre turister om pladsen til at tage et turistfoto, ved at man ikke nødvendigvis kommer derfra med en autentisk rejseoplevelse. Så hvad er den gode rejseoplevelse?

AarhusSelfies satte flere emner til debat, dels rejseoplevelser men også bæredygtighed. Hvordan kan vi bidrage til grønnere rejseformer, har vi ændret adfærd under pandemien - eller vender vi tilbage til vante ferie- og rejsemønstre så snart vi får muligheden?

Fotograf Mai Skou Wihlborg fortalte om nye AarhusSelfies-fotografier og turistfotografier fra ferier og forretningsrejser gennem 20 år og lagde op til debat om bæredygtige rejseoplevelser.

 

AarhusSelfies - et fotografisk projekt i tre dele:

1) En udendørs fotoudstilling på Store Torv i Aarhus, juni - juli, 2021. Udstillingen var et kærligt portræt af turister, 18 fotografier fra internationale turistdestinationer og 18 turistfoto' fra Aarhus, med markante personligheder. Udstillingen var også en opfordring til refleksion over masseturisme (og bæredygtighed), samt inspiration til at opdage (eller genopdage) steder i Aarhus. Udstillingen åbnede på Store Torv 1. juni og var en del af eventen "Verdensbilleder" og Midnatsåbning 4. juni som var arrangeret af Aarhus City Forening. Temaet i 2021 var ‘Hjem til Aarhus’ og derfor passede #AarhusSelfies perfekt ind i eventen. Udstillingen stod 1. juni - 1. aug., og kampagnen omkring #AarhusSelfies forsatte sommeren over, i samarbejder med bl.a. Aarhus City Forening og initiativet 'Gang i Aarhus' ved Aarhus Kommune.

 

2) #AarhusSelfies var et koncept med selvportrætter, publikum deler på Instagram.

Ved udstillingen blev gæster inviteret til at dele selfies fra Aarhus under hashtagget #AarhusSelfies. Disse kunne bruges til inspiration for aktiviteter og besøg i Aarhus, både for lokale og gæster udefra. Alle i Aarhus, byens borgere og gæster udefra, blev inviteret til at tage selfies på deres favoritsted i Aarhus, og lægge dem på Instagram medhashtag #AarhusSelfies. Fotografierne blev løbende brugt i kampagner.

 

3) Portrætterne fra #AarhusSelfies samledes til fem fælles kunstværker, foto-mosaikker som blev udstillet i byrummet efteråret 2021. Fotografierne fra #AarhusSelfies blev samlet til værker, fotografiske mosaikker, som blev monteret på facader i byen, fx. gavlen på Graven 25, Molslinjen på Aarhus Havn eller Aarhus Universitet. Værkerne formede sætninger fra kendte sange om Aarhus. Fx.: Mine Længslers Vingsus, SovGodt, Michigan (Thomas Helmig). Og jeg ventede lange nætter i dinekolde stuer (Tv-2). 

Projektet var en kulturel begivenhed i en tid med mange aflysninger af planlagte events. Udstilling og aktiviteter var udendørs, med god afstand og mindst mulig smittefare. Der var inspiration til udendørs aktiviteter. AarhusSelfies-kampagnen opfordrede til at dele turist-selfies og viden om lokale udflugtsmål. Det gav inspiration til oplevelser i byen, både for ’indfødte’ og gæster udefra. Det skabte fællesskaber, at alle fotografier fra AarhusSelfies samledes i fem værker. Dermed bidrog deltagerne til samskabelse af kunstværker, som blev udstillet i byrummet. Fotografierne var et kærligt portræt af turister, men også inspiration til refleksion over bæredygtighed på ferier og i rejseformer.