Udtalelse fra Claus Thomasbjerg

Som medlem af kulturudvalget og folkeoplysningsudvalget er jeg meget optaget af aktiviteterne i Folkeoplysningsforbundet. For mig er folkeoplysningen i Aarhus en vigtig aktør i det debatskabende demokrati. Med sine mangfoldige tilbud gennem undervisning og enkeltstående arrangementer i aftenskolerne, vækker Folkeoplysningsforbundet borgernes nysgerrighed og øger interessen og engagementet omkring forskellige samfundsaktuelle temaer.

Fra foredrag om børneopdragelse over arrangementer om udviklingen i Aarhus til dialogmøder om demokrati har FO-Aarhus en bred vifte af debatskabende og samfundsrelevante tilbud. Tilbud der i høj grad er med til at fremme debatkulturen ved bl.a. at sætte tingene på spidsen og afprøve vores holdninger. De skaber oplevelser og øger vores indsigt i de emner og problemstillinger, som optager os, og måske får os til at gentænke den måde vi oplever samfundet på.

Jeg vil derfor opfordre alle byens borgere til at gøre brug af de mange tilbud og tage aktivt del i debatten og dialogen. Det er gennem dialogen og i mødet med andre, at vi bliver dannet som borgere, og at vi styrker det demokratiske medborgerskab og vores forståelse for hinanden.

Med venlig hilsen

Claus Thomasbjerg

Medlem af Aarhus Byråd for SF