Komikkontoret

Aarhus Comedy festival 4.-10. april

Med Aarhus Comedy Festival ønskede Komikkontoret at udbyde helt ekstraordinære og enestående oplevelser. Derfor præsenterede de et program, der var aktuelt, fremadrettet og fornyende. Samtidig var der aktiviteter med bred folkelig appel på programmet. Festivalen var innovativ og præsenterede morgendagens talenter, i samspil med mere etablerede komikere.

For Aarhus Comedy Festival er comedy ikke blot stand up, deres comedysyn er meget bredere og kom til udtryk i festivaltemaet: Hvor går grænsen?

Mantraet var at grænser kan krydses, drages, søges, rives ned, forebygges og undersøges og det var det, som var den kunstneriske udfordring for festivalen. FO-Aarhus’ debatpulje støttede Aarhus Comedy Festival som debatpartner. Det betød, at der i programmet var et særligt debatikon, der indikerede at et show eller en forestilling lagde op til debat inden for festivalens tema.

I alt blev der afviklet 30 debatskabende comedy arr. i løbet af 7 dage med et samlet deltagerantal på 3000, samt afviklet 3 udstillinger med 2500 besøgende.

Festivalen havde tre overordnede mål:

• At støtte up comming danske og europæisk comedy

• At understøtte og udvikle comedyens folkelige og kulturelle egenskaber

• At bidrage til udviklingen af internationale netværk

 

Folkeoplysning

I festivalugen udbydes en række foredrag og debatarrangementer med udgangspunkt i humor. 

F.eks.: Aarhus Kommune indfører ny klagetelefon

Du kan klage over alt – bortset fra politik, religion, byrådet, trafikken, miljøet, fodbold og vejret. Det koster kun 20 kroner i minuttet at benytte tjenesten.

Naturligvis kan vi ikke oplyse nummeret på denne klagetelefon. For den findes slet ikke. Den er resultatet af en række komikeres indsats for at finde spidse og anderledes vinkler på begrebet åbenhed i Aarhus Kommune.

Under Aarhus Comedy Festival, der blev afholdt fra den 4. til den 10. april, konkurrerede 20 komikere fra i alt 15 lande om at lave manuskripter til radio og tvspots til en kampagne i Aarhus Kommune for at skabe en mere åben debatkultur. Den bærende idé i det vindende radiospot var telefonlinjen, hvor man kan klage over alt – bortset altså lige fra det, der er vigtigt og betydningsfuldt.

Spottet er skrevet og produceret på engelsk, men vil blive oversat og indspillet på dansk og senere brugt af Aarhus Kommune i en kampagne.
Formanden for åbenhedsprojektets styregruppe, projektchef Per Jensen, Borgmesterens Afdeling, var glad for samarbejdet: ”Samarbejdet med festivalen har været en spændende oplevelse. Temaet for festivalen var, at afsøge grænserne for hvad man kan tillade sig med humoren som virkemiddel i åbenhedens navn. Vi har fået nogle indspark vi kan bruge i vores kommende kampagne. Og vi er så glade for radiospottet, at vi tyvstarter, og præsenterer det på vores intranet og hjemmeside med det samme, på engelsk.”
Formand for Aarhus Lærerforening Søren Aakjær, der er medarbejderrepræsentant i projektets styregruppe ser frem til kampagnen: "Med den gode start, der nu er lagt, håber jeg, at kampagnen får en frisk stil og tone, og at rigtigt mange ansatte i Aarhus Kommune kommer til at reflektere over, hvad begrebet åbenhed betyder, helt konkret for dem selv, på deres egen arbejdsplads".

Den kommende kampagne vil rette sig mod alle ansatte i Aarhus Kommune, og adskillige medier vil blive taget i brug. Ikke kun interne som nyhedsbreve og intranet. ”Vi vælger at afvikle kampagnen på helt offentlige medier som Facebook for at vise borgerne i Aarhus, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi ønsker en kultur, der er præget af åbenhed”, slutter Per Jensen.

  

Dameblade og andre dødstrusler v/Sanne Søndergaard

"Blowjobs: Sådan får du flere af dem”, står der på forsiden af mandebladet. På forsiden af damebladet står der ”Forkæl ham med et blowjob”. Hvorfor er det altid kun manden, der skal forkæles? Hvorfor bringer mandebladene ikke detaljerede kort og rutehenvisninger over kvinden, så manden slipper for at spørge om vej? - og kvinden slipper for at lyde som en GPS, mens det er allermest hedt: ”Om to minutter drej til højre”. Et latter- og tankevækkende stand-up-show om de pirrende pinlige situationer, mænd og kvinder udsætter hinanden for, mens de forgæves forsøger at leve op til uopnåelige, glatbarberede idealer. Om at kæmpe for at være Rigtige Mænd og Rigtige Kvinder – i stedet for bare at være sig selv. Og om at klamre sig til troen på, at sexlivet – og livet i det hele taget – bliver nemmere at håndtere, hvis vi virkelig er rumvæsner fra Mars og Venus.

4. april på Kvindemuseet, 111 deltagere.

 

Når Hunden Krummer ryggen - en debatskabende comedyfortælling v/ Niels Peter Henriksen

Med udgangspunkt i at comedy skal være ægte og altid personligt, har han strikket en mørk rullekravesweater sammen af personlige triumfer og nedture. Der er masser af selvironi og et enkelt opråb eller to - til danskernes trang til at købe sølvgrå biler og stille blå trampoliner i baghaverne. Under Festivalen udfordrede Niels Peter blandt andet kunstformens scenemæssige grænser, ved bl.a at optræde i Street Coffee, hvor der kun var plads til 8 publikumer og i en glascontainer på bispetorv.

5. april i Glascontaineren på Bispetorv, 65 deltagere.

6. april på Street Cofee, 8 deltagere.

9. april på Katapult, 85 deltagere.

 

Hari Kondabulo

Hari har en master i International Human Rights, og er anerkendt som en af de mest politiske komikere i USA. Hari Comedy er politisk, intelligent og udfordrende og skaber dialog i spørgsmål om race, køn og sexualitet. Hari havde premiere på sit eget soloshow på Comedy Central blot 2 uger før, han optrådte på Aarhus Comedy Festival. Hari har efterfølgene omtalt sine oplevelser i bl.a. Gellerup på nationalt TV i USA.

6. april på Katapult, 55 deltagere.

7. april på Archauz, 120 deltagere.

5. april  i Studenterhus Aarhus, 320 deltagere.

 

Udstilling af satiriske valgplakater

I samarbejde med DSU og VU, udstillede festivalen satiriske valgplakater i caféen på teateret Katapult. I løbet af festivalen var der 500 besøgende forbi udstillingen.
Presse: Ideen med at tematisere festivalen har været med til at sætte en kulturpolitisk dagsorden via temaet: Hvor går grænsen. Det har været med til at skabe en bred omtale af festivalen nationalt, samt enkelte omtaler internationalt. Festivalens tema og aktiviteter har skabt omtale i alt fra Süddeutsche Zeitung til kulturkontoret på P1 på den ene side og BT, Ekstra Bladet og the Voice på den anden side. Dette betyder at festivalen har fået en mediedækning der har været over alle forventninger.

Lokalavisen: Festivalen var omtalt i alle udgaver af Lokalavisen Aarhus, 3 uger op til og i festivalugen, hvor vi var på forsiden med konkurrencer og med i alt 6 sider artikler og omtale.

Studieliv: 2 fulde forsider, samt 6 sider omtale fra februar og frem til festivalen samt konkurrencer.

Aarhus Stiftstidende: I alt 8 siders omtale af festivalen fra januar og frem til og med festivalen.

JP-Aarhus: Fuld forside og i alt 4 siders omtale i JP-Aarhus i forbindelse med festivalen.

Festivalen har bredt været omtalt i samtlige store danske aviser fra Kristeligt Dagblad til Berlingske Tidende. Samt mindre regionale aviser. Dette er sket via 2 Ritzau telegrammer. Desuden har der været selvstændige artikler i Politiken, Ekstra Bladet, BT og Jyske Vestkysten og festivalen har været omtalt på samtlige avisers online platforme.  

Festivalen er blevet omtalt af TV2, TV2Østjylland, DR-update, DR, TV3 og The Voice TV.

Der har været live dækning fra TV2Østjylland og i alt mere end 8 min.

Festivalen har haft 3 min. indslag i 21-nyhederne på DR og 1 min. i Rotation på DR-update.

Desuden har der været indslag fra festivalen i TV3 i "For lækker til love" og på det The Voice TV. 

Festivalen har også været nævnt på Tekst-tv på DR.

Festivalen har været omtalt med indslag på Radio 100, Radio ABC (Randers), Radio GO!FM, Radio 1 (Silkeborg), The Voice, Universitetsradioen, Radio Viborg, P3 og i Kulturkontoret på P1

 

Internationalt: Festivalen er efterfølgende blevet omtalt i Seattle på King 5 i deres morgenshow News Day Northwest. Her fortalte komikeren Hari Kondabolu om sine oplevelser i forbindelse med festivalen.