Cecilie Blichfeldt: Udstilling

Cecilie Blichfeldt - Udstilling

15.-29. okt. i Kulturhus Bunkeren

Udstillingen rummede en samling af aquareller malet i perioden 2015 - 2022. Herudover enkelte blyantstegninger

Der var portrætter af mennesker i forskellige “arbejdssituationer” eksempelvis en tæppevæver, en ballerina som binder sin sko eller et par amerikanske fodboldspillere ventende på bænken inden kampstart. Motiverne var scener fra enkeltpersoners hverdag, der omsat i aquarellens sprog fik en poetisk lethed over sig. Udover personskildringerne var der også enkelte Stil-lebener i både aquarel og blyant. Inspirationen til malerierne er kommet over tid, bl.a. gennem hverdagsbetragtninger af mennesker, hvorimod farveholdningen er hentet på flere rejser til Sydeuropa.

 Cecilie-billede

Teknik og farver

Cecilie fortæller: Mine aquarelmalerier er malet med vådt i vådt-teknikken. Vandet blandes i farverne og der opstår forskellige nuancer af den enkelte farve. Teknikken gør det svært at forudsige farvepigmenternes retning på billedet og først er det ofte undervejs i maleriets - tilblivelse, at jeg kan se om motivet fremstår tilfredsstillende og hvorledes lys og skygge fremstår. Det er heri udfordringen i aquarelmaleriet ligger - det er svært at styre og tålmodigheden sættes på prøve.

Alle farverne i mine malerier er douchede toner og jeg søger at lade farven skabe maleriets stemning, således motivet fremstår

tydeligt, men efterlader beskueren med en egen opfattelse af, hvilket sted motivet kommer fra eller bliver nysgerrig på hvilken person der gemmer sig i portrættet.

 

Baggrund/uddannelse

Jeg er uddannet BA. Arch fra Arkitektskolen i Aarhus og har arbejdet med aquarel mere intenst, siden 2014, men var allerede som barn optaget af mediets udtryksform og de forskellige effekter man kan opnå når man maler. Siden 2017 har jeg haft plads i værkstedet Krapplak i Højbjerg.