Hjælp - Vi har en teenager!

Hjælp – vi har en teenager i huset

Kursus lørdag den 20. marts på Lystrup Skole kl. 9.30-15.30 (40 delt.)

Søndervangsskolen den 24. april kl. 9.30-15.30. (36 delt.)

Næshøjskolen den 2. oktober kl. 9.30-15.30 (9 delt.)

Solbjergskolen den 23. oktober kl. 9-30-15.30 (12 delt.)

FO-Århus, Guldsmedgade 25 den 30. oktober kl. 9.30 (25 delt.)

Tilst skole den 13. november kl. 9.30-15.30 (29 delt.)

Kursusleder: Cand. mag. i samfundsfag og psykologi & jubelterapeut Jens Winther.

Kursusindhold:

- Fra barn til ung til voksen

- Teenagerens psykiske udvikling herunder dannelse af identitet.

- Den sociale udvikling – kammeratskabsgruppen

- Den sexuelle udvikling.

Børn er søde, rare, dejlige og trofaste, men når de bliver teenagere, bliver de før så dejlige børn til nogle møgunger. De bryder aftaler. De er sure. De er dovne. De skaber konflikter ud af alting. De er ubehøvlede. De er aldrig hjemme og de har hemmeligheder. Teenageårene er uden tvivl de år i menneskets udvikling hvor der sker mest. Alt er ude af balance – for at finde en ny balance. Dette resulterer i konflikter, skænderier, mistro og søvnløse nætter blandt forældre. Men behøver det at være sådan?

Kursets formål var at mødes og udveksle erfaringer, synspunkter og gode råd. Og så fik deltagerne en solid indføring i de psykiske, sociale og seksuelle forandringer der sker i teenageårene. Med andre ord muligheden for at mikse teori med konkrete eksempler og erfaringer.

Jens Winther har i over ti år arbejdet med teenagere og tager udgangspunkt i nedenstående – velkendte? – udtalelser fra teenagerne:

- ” Hold kæft, din smatso” om kommunikation mellem forældre og teenagere.

- ” Før var du sådan en lille, sød pige” om kammerater som nu er ”vigtigere” end forældrene.

- ” I er bare så gammeldags” om teenagerens forhold til voksne.

- ” Og så hedder han Ali” om teenagere og kærester.

- ”Jeg vil være min datters bedste veninde” om teenagere og fortrolighed.

- ”Du kan altid komme til os” om forældre som den sikre havn.

- ”De forstår mig ikke” om at forstå teenagerens univers.

Jubelteori: At se det positive i alle problemer. At se problemer som udfordringer. At kunne smile.